کهگیلویه و بویراحمد در آرزوی سینما

استان کهگیلویه و بویراحمد سالیان گذشته ۳ سینمای فعال داشت که محل حضور و استقبال علاقمندان به هنر هفتم بود و با اکران فیلم‌های روز سینمای ایران همواره صف‌های طویلی برای خرید بلیط و دیدن فیلم در مقابل این سینماها تشکیل می‌شد، اما در حال حاضر هر سه سینما به دلایل مختلف تعطیل شده اند و مردم این استان در حسرت سینما هستند.

 

روز ۲۱ شهریور ماه هر سال در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز سینما نام گذاری شده این در حالی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها یک خیابان به نام سینما، وجود دارد اما سینما ندارد. درست است که امروزه فضای مجازی وجود دارد اما سینما جایگاه خودش را از دست نداده و اگر استاندارد و متناسب باشد به محلی برای آرامش خانواده ها و جوانان تبدیل می شود.

 

می توان با ایجاد فضاهای لازم فرهنگی، تفریحی و نشاط آور، اوقات فراغت خانواده ها و جوانان و نوجوانان را پُر کرد، یکی از این فضاها سینماست، اما نداشتن سینما محصولی جز افسردگی، سردرگمی و افزایش آسیب‌های اجتماعی برای مردم، جوانان و نوجانان ندارد. داشتن سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج نیاز به همت بلند و کار شبانه روزی دارد.

 

سینما باید استاندارد و دارای فضای مناسب باشد اما در شهر یاسوج مرکز استان سالن چندمنظوره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم اکران می شود و می گویند سینما داریم. چون این سالن در فضای اداری است کسی استقبال نمی کند، در دهدشت و گچساران سینما تعطیل است و در سایر شهرستان ها نیز چیزی بعنوان سینما وجود ندارد و در واقع حدود ۱۸ سال است که مردم استان با سینما قهر کرده اند

 

سینماداری در استان معنی ندارد

 

«رضا دانش پژوه»، یک کارگردان و فیلم ساز کهگیلویه و بویراحمدی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: اینکه سینما کارکردش را در این استان از دست داده یک موضوع تازه نیست بلکه روال طبیعی سینماداری هم در استان نابود شده و به تبع آن نزدیک به ۱۰۰ شغل مرتبط که نان بر سر سفره ۱۰۰ خانوار بیاورد و اقتصاد این خانواده ها را تامین کند، از دست رفته است.

 

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موازی کاری ها تقریبا اکثر بودجه های فرهنگی استان حیف و میل و صرف کارهای بدون چشم انداز می شود. دوستان ما در حوزه فیلم‌سازی به تلاش و جدیت شخصی خودشان فعالیت می کنند و تمامی بخشنامه های پیرامون این حوزه بلاتکلیف مانده اند.

 

شهری که خیابان سینما دارد اما سینما ندارد

 

«اردشیر کیانی»، یکی از تحصیلکردگان حوزه سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی ها در کمین هستند تا سینماها تعطیل می شوند زمین آنها را خریداری و تبدیل به پاساژ تجاری کنند، به خبرنگار ایسنا گفت: نه تنها در یاسوج بلکه در استان کهگیلویه و بویراحمد سینما نیست، سینمای گچساران از سال ۷۴ تاکنون تعطیل و ساختمان این سینما واگذار شده، سینمای یاسوج هم تخریب شد که سینمای جدید ساخته شود اما سینمایی ساخته نشده و این شهر هم اکنون خیابان سینما دارد اما سینما ندارد و سینمای شهر دهدشت هم عملا تعطیل است.

 

وی افزود: ۱۰ تا ۱۵ نفر تحصیلکرده سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که به استثنای اینجانب که سینما داری نه، بلکه سالن داری می کنم، مابقی در حوزه سینما کار نمی کنند و بازار کاری در این زمینه در سطح استان ندارند. اگر مسئولان استان به توسعه فرهنگ و هنر اعتقاد دارند سینما را در این استان دریابند.

 

کیانی که متولی سالن آمفی تئاتر اداره کل ارشاد به عنوان سینما هنر است، با اشاره به نقش تاثیر گذار سینما بر تربیت فرزندان اظهارکرد: سه چهار نسل فرزندان این استان بدلیل نبود سینما نابود شدند، وقتی فیلم کودک در همین سینما هنر که اداری هست اکران می کنیم استقبال خوبی می شود، در آستانه روز سینما، چهار روز است که فیلم های ما کنسل می شوند و حتی یک نفر هم متقاضی ندارد چون این سینما در فضای اداری است.

 

این تحصیل‌کرده حوزه سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تبدیل سالن آمفی تئاتر به سینما در فضای اداری مشکلاتی را در پی دارد، مردم و علاقمندان به سینما استقبال نمی کنند و این سالن حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب هم ندارد.

 

کیانی ادامه داد: به مسئولان استانی و کشوری اعلام کردم می توانم ظرف یک تا دو سال یک پردیس سینمایی استاندارد و در شأن در یاسوج بسازم و تحویل دهم، مسئولان تنها زمین مناسب در اختیارم بگذارند و حتی پول زمین را هم می دهم اما تاکنون مسئولان حاضر به همکاری با اینجانب نشدند. مسئولان دستگاههای استان توجهی به سینما در استان ندارند.

 

تاثیر سینما در اصلاح رفتار و تخلیه هیجانات جوانان و نوجوانان

 

«قادر زاده باقری»، یک روانشناس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با نقش و تاثیرات سینما در جامعه به خبرنگار ایسنا گفت: سینما ابزاری در جهت دانش افزایی و توانمندی است، با تعامل و ارتباطی که با سینما وجود دارد، دانش پیر، جوان و نوجوان زیاد شده و در زمینه چگونه زندگی کردن توانمند می شوند که در نهایت منجر به توانمندی خانواده و جامعه و به‌زیستی می شود.

 

وی افزود: فیلم های تربیتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … سینما که با نیازهای جوانان، نوجوانان، خانواده، مردم و جامعه همخوانی داشته باشند، می تواند نقش بسزایی در زندگی ما داشته باشد.

 

زاده باقری اظهار کرد: هم اکنون شاید نوجوانان و جوانان ما به دیدن فیلم های بزن بزن و هیجانی علاقه داشته باشند، اما ما می توانیم از اینجا شروع کنیم و این قشر را به سمت اصلاح رفتار سوق دهیم. سینما این قدر تاثیرگذار است که یک بار در زمان نوجوانی به همراه دوستان به سینما رفتیم، وقتی فیلم پایان یافت دوست ما نشست و گریه کرد و بواسطه فیلم متاثر شد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به آرام کردن هیجان جوانان و نوجوانان تاکید کرد: در صورتی که زمینه فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی از جمله سینما فراهم شود این هیجانات تخلیه شده و در نهایت در جهت اصلاح رفتار موثر خواهد بود و علاوه بر تخلیه و هیجان آنها، بر دانش و توانمندی های آنها افزوده می شود.

 

آمادگی حوزه هنری برای ساخت پردیس سینمایی

 

«شریف اسلامی»، رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: حوزه هنری برای احداث، بازسازی و سینماداری آمادگی دارد و در صورتی که مسئولان کمک و حمایت کنند و بستر لازم را فراهم نمایند می توانیم پردیس سینمایی در یاسوج مرکز استان که همچنان فاقد سینماست را بسازیم.

 

وی افزود: دغدغه ای در رابطه با سینما برای مسئولان بخصوص مسئولان شهری وجود ندارد، البته پیگیری ها و اقداماتی انجام داده ایم اما هیچ همکاری از سوی مسئولان شهری ندیده ایم.

 

سینما در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل است

 

«محمد سلیمی‌راد»، معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دو سینما در شهرهای سی سخت و لیکک آماده افتتاح هستند، گفت: سینما دهناد دهدشت نیز مشکلاتی داشت که در حال فعال شدن است و مهرماه فعالیت خود را شروع می کند، در شهر یاسوج هم سینما هنر که در سالن آمفی تئاتر اداره کل راه اندازی شده که مشغول فعالیت است و در گچساران دو سینما وجود داشت که هم اکنون هر دو سینما تعطیل هستند و نیاز به بازسازی و به‌روز رسانی امکانات دارند.

 

وی افزود: شرایط سینما در سراسر کشور به همین شکل است و ما سعی داریم که فضاهایی در خور شأن مردم استان به عنوان سینما ایجاد کنیم.

 

سلیمی راد اظهار کرد: باید در یاسوج، مرکز استان بیش از یک سینما داشته باشیم یا ساخت سینمای قبلی این شهر که هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تسریع یابد تا اینکه تا پایان امسال افتتاح و به بهره برداری برسد.

 

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آمادگی داریم تا در صورت همکاری فرمانداران برای فراهم کردن یک سالن، در سایر شهرستانهای استان این سالن ها را بعنوان سینمایی ۱۰۰ نفره تجهیز کنیم.

 

سلیمی راد تاکید کرد: سینمای گچساران اولین سینمای استان کهگیلویه و بویراحمد بود که هم اکنون این شهر سینما ندارد.

 

وی بیان کرد: به مناسبت روز سینما، برنامه جشن تجلیل از فعالان عرصه سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون وزیر ارشاد روز چهارشنبه دهم مهرماه برگزار خواهد شد.

 

انتهای خبر

طراحی سایت در کهگیلویه و بویراحمد
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://nasimezagros.ir/?p=9738

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: