ثبت ملی ۱۸ خوراکی سنتی کهگیلویه و بویراحمد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۸ خوراکی سنتی این استان که به صورت وعده های اصلی و میان وعده صرف می شوند تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش نسیم زاگرس، اصغر آتش‌فراز در گفت و‌گو با خبرنگاران افزود: دمپخت گوشتی؛ شله ماشکی؛ گونه؛ دوا لبنی؛ دوا زردکی؛ دمپخت اشکوه و چهار لقمه اشکوه از مهم ترین غذاهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با یاد اوری پخت انواع نان سنتی توسط مردم استان عنوان کرد :نان تیری شیرین؛ نان بلبلی یا مشتک روغنی و نان شلشلی از جمله نان های سنتی مردم استان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آشفراز گفت: آجیل محلی گندم برشته از خوراکی های مهم است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:همچنین به تازگی طریقه فراوری۲ سوغات محلی استان شامل میوه های جنگلی بنه و رب ربنیک یا به گویش محلی رملیک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود:طریقه جداکردن میوه جنگلی بنه از هسته و درست کردن رب ربنیک یا به گویش محلی رملک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آتشفراز ابراز کرد:غذاهای سنتی در کنار رنگ و بوی دلپذیرشان، در بردارنده پیشینه فرهنگی مردمانی است که دسترنج مزرعه را با هنر کدبانوی خانه در هم می آمیزند تا سفره های ساده اما سرشار از سلامتی را نثار مهمانان خود کنند.

وی تاکید می کند که غذاها و خوراکی های محلی در این استان به دلیل استفاده از مواد اولیه محلی ظرفیت های زیادی برای ثروت آفرینی دارد.

انتهای خبر/


 

طراحی سایت در کهگیلویه و بویراحمد
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://nasimezagros.ir/?p=9840

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: