توضیحات مدیر اداره جهاد کشاورزی در رابطه با آفت باغات انار کوشک بویراحمد

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد در رابطه با آفت باغات انار منطقه «کوشک» این شهرستان توضیحاتی ارائه داد.

 

به گزارش نسیم زاگرس، جهرم شاکریان روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون آفت کرم گلوگاه انار در باغات کوشک گفت: خدمت به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هرچقدر هم که باشد، کم است اما از رسانه‌ها انتظار می‌رود که اگر در منطقه‌ای مشکلاتی هم باشد، در کنار طرح آن، به خدمات نظام و دولت مردمی سیزدهم هم اشاره کنند.

 

وی اظهارکرد: در منطقه کوشک مشکلاتی وجود دارد اما خدمات قابل توجهی هم در این منطقه از جمله تامین آب، احداث پمپاژ و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیش از ۲۰۰ هکتار از باغات کوشک، احداث یک هزار متر کانال بتنی، احداث سه باب استخر ذخیره آب، خرید و نصب دو دستگاه فیلتراسیون، توزیع نهال رایگان در کنار برگزاری بیش از هشت کلاس آموزشی انجام شد و بی انصافی است اگر در یک باغی آفتی مشاهده شد کل خدمات دولت را زیر سوال ببریم.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: در مورد آفتی که در باغات کوشک به آن اشاره کردید، نکته نخست اینکه همه باغات با چنین آفتی مواجه نیستند و فقط چند باغ با این مشکل مواجه شدند و گزارشی که برخی رسانه‌ها در مورد خراب شدن کل محصول این منطقه منتشر کردند بیش از آنکه حمایت از باغداران باشد، بازار فروش انارهای باکیفیت منطقه کوشک را با چالش مواجه می‌کند چرا که باغدارانی که با دانش روز و به‌کارگیری توصیه‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی، محصولات باکیفیتی تولید می‌کنند، کم نیستند.

 

شاکریان تصریح کرد: باغ و باغداری با افت و بیماری عجین است و بدون شک اگر توصیه‌های علمی و فنی کارشناسان کشاورزی در مزارع و باغات به کار گرفته نشود، شاهد خسارت جدی به محصولات خواهیم بود؛ اما به جرات می‌گویم در این زمینه جهاد کشاورزی به وظیفه خود عمل کرده اما طبیعی است که استقبال کشاورزان و عمل به توصیه‌های فنی و علمی امری اختیاری است و نمی‌شود کسی را به کاری اجبار کرد.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از علل گسترش آفت کرم گلوگاه انار عدم آبیاری به موقع و مناسب است که اگر باغداری به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، نمی‌توان جهاد کشاورزی را مقصر دانست. وظیفه جهاد کشاورزی برگزاری کلاس‌های آموزشی است که این کار را انجام داده است.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد عنوان کرد: این‌ها در حالی است که آفت کرم گلوگاه انار از آفات خصوصی خسارت زا به باغات انار بوده و در زمره آفات عمومی و همگانی قرار ندارد لذا مدیریت و کنترل این آفت بر عهده باغداران عزیز است اما با این وجود اقداماتی ترویجی و آموزشی از سوی جهاد کشاورزی به باغداران ارایه شد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

 

شاکریان تاکید کرد: این نکته نیز ضروری است که کنترل شیمیایی این آفت، به دلیل گذراندن تمامی مراحل رشد درون میوه، گذاشتن تخمها درون تاج و روی پرچمها، بالا بودن تعداد و تداخل نسل کارایی مناسبی ندارد و از این منظر نیز کوتاهی انجام نگرفته است اما در خصوص مبارزه بیولوژیک و انتقال این دانش در بین باغداران کوشکی اقدامات خوبی انجام شد.

 

وی با اشاره به برخی اقدامات در مبارزه با این آفت اظهارکرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در سالهای گذشته (از سال ۱۳۸۶ تا کنون) با اجرای ده‌ها کلاس آموزشی-ترویجی «مدیریت تلفیقی مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار» و تهیه اطلاعیه و کتابچه سعی بر انتقال دانش و تجربه به باغداران محترم منطقه کوشک داشته است.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد گفت: در جهت آموزش روشهای نوین مبارزه و کاهش مصرف سموم شیمیایی، «تله های فرومونی مخصوص کرم گلوگاه انار» در انارستان های مذکور نصب و تاریخ مناسب مبارزه تعیین و از طریق صدا و سیمای مرکز استان، رسانه‌ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستانها به اطلاع باغداران رسانده شده است.

 

شاکریان افزود: همچنین این سازمان با تهیه و توزیع دستگاه های مکانیکی تاج تراش، تله های نوری، زنبور تریکوگراما و مواد بیولوژیک و دوست‌دار طبیعت مانند محلول B.t و پودر کائولین بصورت کاملا رایگان تلاش خود را در جهت حمایت باغداران آن منطقه انجام داده است.

 

وی بیان کرد: نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی در طول سال آماده همکاری با باغداران هستند و شهرستان بویراحمد با داشتن ۲۲ داروخانه گیاهپزشکی مجهز با سموم شیمیایی و غیر شیمیایی متنوع هیچ گونه کمبودی در ارائه خدمات به باغداران نداشته و در هر زمان و در جای جای استان عزیزمان در کنار تمامی بهره برداران بخش کشاورزی خواهند بود.

 

گفتنی است که کرم گلوگاه انار با نام علمی Ectomyelois ceratoniae از راسته بالپولک داران یا پروانه ها می باشد. کرم گلوگاه انار، مهمترین عامل کاهش کمی و کیفی محصول انار است. این آفت همه چیز خوار بوده و در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان و از جمله استان ما پراکنده است. در بهار با شروع رشد میوه، حشره ماده درون ناحیه پرچم انار تخم ریزی می کند. از آنجایی که لاروها(حالت کرم) قادر به نفوذ مستقیم به میوه ها نیستند تنها راه ورود کرم از طریق پرچم میوه است. آبیاری نکردن مناسب، تغذیه ناکافی درخت با کودهای توصیه شده و همچنین باران‌های تابستانی منجر به سوختگی، ترک خوردگی میوه می‌شود و باعث افزایش آلودگی به این آفت می شود.

طراحی سایت در کهگیلویه و بویراحمد
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://nasimezagros.ir/?p=9816

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: